کد مطلب:298743 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:154

فلسفه ی احکام الهی


ترجمه:

پس خداوند ایمان را برای پاكیزگی شما از شرك قرار داد، و نماز را برای پاكی شما از كبر و زكات را برای تزكیه ی نفس و افزونی در رزق و روزی را برای تثبیت اخلاق و حج را برای استحكام دین و عدل را مایه ی پیوستگی و هماهنگی


قلوب مقرر فرمود و اطاعت از ما موجب انتظام ملت شود و (خداوند) امامت ما را برای تامین از تفرقه و پراكندگی و جهاد را برای عزت اسلام و خواری كافران و منافقان، و صبر را مایه ی استحقاق اجر و پاداش قرار داد. و امر به معروف و نهی از منكر را برای حفظ مصالح اجتماع و نیكی به پدر و مادر را جهت دوری از غضب و خشم خداوند قرار داد، و بوسیله ی صله ی ارحام اجل را به تاخیر افكند، و قصاص را جهت نگهداری حرمت خونها و وفای به نذر را جهت بهره مندی از آمرزش الهی، و دقت و امانت در پیمانه ها و موازین را برای تغییر دادن خوی كم فروشی و نهی از شرب خمر را برای پاكیزه بودن از پلیدی و پرهیز از تهمت را جهت پوشش از لعنت خدا، و ترك سرقت را برای گسترش پاكی و عفت و خداوند شرك را حرام كرد برای اخلاص ورزیدن در ربوبیت و عبودیتش.

«پس تقوای الهی پیشه كنید، آنچنان كه سزاوار است و آنگونه زندگی كنید كه جز بر كیش اسلام چشم از جهان نبندید و خداوند را اطاعت كنید در آنچه به شما امر فرموده و از آنچه كه شما را از آن نهی فرموده است همانا بندگان دانای خدا، از خدا ترس دارند.» [1] .

ادامه ی خطبه:

«ثم قالت: ایها الناس اعلموا انی فاطمه و ابی محمد صلی الله علیه و آله اقول عودا و بدوا و لا اقول ما اقول غلطا، و لا افعل ما افعل شططا [2] ، لقد جاءكم رسول من انفسكم [3] عزیز علیه ما عنتم حریص علیكم بالمومنین روف رحیم، فان


تعزوه و تعرفوه تجدوه ابی دون نسائكم [4] ، و اخا ابن عمی دون رجالكم، و لنعم المعزی الیه- صلی الله علیه و آله- فبلغ الرساله صادعا بالنذاره، مایلا عن مدرجه [5] المشركین، ضاربا ثبجهم، آخذا باكظامهم، داعیا الی سبیل ربه بالحكمه و الموعظه الحسنه و یجف (یكسر) الاصنام و ینكث الهام [6] حتی انهزم الجمع و ولوا الدبر؟ حتی تفری اللیل عن صبحه، و اسفر الحق عن محضه، و نطق زعیم الدین، و خرست شقاشق الشیاطین، و طاح و شیظ النفاق، و انحلت عقد الكفر و الشقاق [7] ، و فهتم [8] بكلمه الاخلاص فی نفر من البیض الخماص...» [9] .


[1] قرآن مجيد، ترجمه ي الهي قمشه اي.

[2] در شرح ابن ابي الحديد، از «ايها الناس اعلموا» تا «افعل شططا» ذكر نشده است.

[3] در بلاغات النساء چنين آمده است: «ثم قالت ايها الناس انا فاطمه و ابي محمد- صلي الله عليه و آله و سلم- اقولها عودا علي بدء لقد جاءكم رسول من انفسكم» و بعد از آن آمده است، «ثم ساق الكلام علي ما رواه زيد بن علي- عليه السلام- في روايه ابيه ثم قالت في متصل كلامها افعلي محمد تركتم كتاب الله...» و از «من نفسكم عزيز» تا «في نظر من البض الخماص» ذكر نشده است.

[4] در شرح ابن ابي الحديد، به جاي «نسائكم»، «آبائكم» ذكر شده است.

[5] در شرح ابن ابي الحديد، به جاي «مدرجه»، «سنن» ذكر شده است.

[6] در شرح ابن ابي الحديد چنين آمده است: «يهشم الاصنام، و يفلق الهام».

[7] در شرح ابن ابي الحديد، از «وطاح وشيظ تا «الكفر و الشقاق» ذكر نشده است.

[8] در شرح ابن ابي الحديد، به جاي «فهتم»، «تمت» ذكر شده است.

[9] در شرح ابن ابي الحديد، «في نفر من البيض الخماص» ذكر نشده است.